Sunday 31 August 2014

10 Skuad Termahal di Piala Dunia FIFA 2014

Semuanya Tentang Wang

Di sebalik setiap pasukan bola sepak yang hebat, terdapat seorang, dua atau mungkin tiga orang pemain dengan bayaran mahal. Berbalik pada tahun 1893, yuran perpindahan tertinggi pemain dicatatkan hanya seratus pound (seratus pound sangat banyak ketika itu). Pemain tersebut merupakan Willie Groves dan yuran tersebut adalah perkiraan bagi perpindahannya dari Bromwich Albion kepada Aston Villa. Seterusnya pada tahun 2014, yuran perpindahan tertinggi dimiliki oleh dua pemain Real Madrid iaitu Gareth Bale dan Cristiano Ronaldo. Kos pemindahan Gareth Bale berusia 24 tahun dikatakan mencecah 100 milion euro (iaitu 84.5 milion pound) melebihi 80 milion pound bayaran Cristiano Ronaldo pada tahun 2009. Phew!

Tanpa keraguan lagi, Piala Dunia FIFA 2014 di Brazil akan melihat pelbagai pemain berbakat mempunyai bayaran yang mahal. Jika kita menggabungkan yuran pemindahan semua 736 pemain yang menjejakkan kaki di Brazil, kita mungkin boleh menggunakan wang tersebut untuk membeli sebuah negara keseluruhannya (mungkin lebih).

Di antara semua 32 negara yang bertanding, yang manakah mempunyai skuad yang paling mahal? Berdasarkan yuran pemindahan terakhir setiap pemain dalam setiap pasukan, kami senaraikan 10 skuad termahal di Piala Dunia FIFA 2014 seperti di bawah.

Skuad Piala Dunia FIFA 2014!


10 Skuad Termahal di Piala Dunia FIFA 2014


10. Uruguay (£ 137.8m / RM743.1m)

Kumpulan: D
Pemain yang Menonjol: Luis Suarez, Edinson Cavani, Martin Caceres

Berbanding dengan Malaysia, Uruguay mempunyai kira-kira 3.3 milion orang penduduk (kita mempunyai kira-kira 30 milion orang). Namun, mereka berjaya menghasilkan ramai individu yang  berbakat dalam bola sepak, iaitu penyerang Liverpool Luis Suarez, diikuti oleh Paris-Saint Germain seterusnya Edinson Cavani dan Diego Forlan, kini dengan kelab Jepun Cerezo Osaka. Terima kasih kepada superstar ini, Uruguay adalah Skuad ke-10 paling mahal di Piala Dunia FIFA 2014.

Mungkin kita akan layak menyertai Piala Dunia 2018, siapa tahu?

9. Rusia (£166.5m / RM897.6m)

Kumpulan: H
Pemain yang Menonjol: Alan Dzagoev, Aleksandr Kokorin

Pasukan kebangsaan Rusia kini bernilai £166.5 milion (atau RM897.6 milion), menjadikannya skuad ke-9 yang paling mahal untuk menjejakkan kaki di Brazil pada tahun 2014. Pemain Bintang di dalam skuad ini termasuk pemain tengah, Alan Dzagoev dan pemain penyerang iaitu Aleksandr Kokorin. Fakta menyeronokkan: 100% daripada pemain Rusia bermain dalam liga domestik negara, memecahkan rekod mereka sendiri.

8. Jerman (£167m / RM900m)

Group: G
Pemain yang Menonjol: Mesut Ozil, Mario Götze

Adakah Jerman akan membawa pulang trofi Piala Dunia buat kali keempat? Walaupun pemain tidak disenaraikan bagi yuran pemindahan tertinggi, Pasukan ini tidak boleh dipandang sebelah mata. Antara mereka, kos pemain utama Mesut Ozil mencecah £42.5 milion, manakala kos Mario Götze sahaja kurang sedikit apabila beliau berpindah daripada Dortmund ke Bayern pada tahun lepas.

7. England (£179.6m / RM968.6m)

Kumpulan: D
Pemain yang Menonjol: Wayne Rooney, Steven Gerrard

Pemain Liga Perdana Inggeris terkenal dengan yuran pemindahan yang tinggi, menyebabkan Skuad England merupakan skuad ke-7 paling mahal di Piala Dunia. Nama-nama terkenal seperti Frank Lampard, Jack Wilshere, dan Wayne Rooney menyertai pasukan tersebut tahun ini. Teruskan usaha England!

6. Perancis (£183.8m / RM990m)

Kumpulan: E
Pemain yang Menonjol: Karim Benzema

Les Blues dipenuhi dengan pemain mempunyai bayaran yang tinggi; orang-orang seperti Karim Benzema, Olivier Giroud, Yohan Cabaye dan Mamadou Sakho semuanya selesai dengan pemindahan wang yang banyak dalam tempoh lima tahun yang lalu. Bayangkan harga keseluruhan skuad tersebut dengan adanya individu seperti Paul Pogba, Antoine Griezmann dan Raphael Varane berpindah kelab sebelum bermulanya perlawanan. Tetapi adakah mereka akan menang tahun ini? Hanya masa yang akan menentukan.

5. Argentina (£199.1m / RM1.07b)

Kumpulan: F
Pemain yang Menonjol: Sergio Romero, Lionel Messi

Tempat ke-5 jatuh kepada Argentina;  Albicelestes telah muncul dalam empat pusingan akhir Piala Dunia dan memenangi dua daripada mereka. Salah satu pemain terbaik yang pernah menyerikan permainan bola sepak adalah Diego Maradona, yang merupakan warga Argentina dengan penampilan yang paling popular di acara-acara piala dunia. Tetapi tahun ini, gabungan kos Lionel Messi dan rakan-rakannya mencecah £199.1 milion sepanjang tahun.

4. Portugal (£208m / RM1.13b)

Group: G
Pemain yang Menonjol: Pepe, Cristiano Ronaldo, Nani

Cristiano Ronaldo membantu meletakkan pasukan berada di tempat ke-4 dalam senarai teratas, tetapi beliau bukanlah satu-satunya yang mendapatkan ganjaran lumayan disebabkan bakat beliau. Individu seperti Nani, Pepe dan Joao Mourinho adalah nama-nama yang tersenarai, manakala William Carvalho adalah seorang pemain yang dapat melengkapkan yuran pemindahan yang tinggi selepas pusingan akhir Piala Dunia musim panas di Brazil ini.

3. Belgium (£222.7m / RM1.22b)

Group: G
Pemain yang Menonjol: Eden Hazard, Romelu Lukaku

Mengenai pasukan bola sepak kebangsaan Belgium! Skuad muda ini telah dilabel pada tahun 2014 sebagai kuda hitam Piala Dunia dan mempunyai bakat daripada corak bola sepak Eropah termasuk bintang seperti Eden Hazard dan Romelu Lukaku. Apabila digabungkan, kos pemain kira-kira RM1.22 bilion, meletakkan Red Devils di tempat ketiga dalam senarai ini.

2. Sepanyol (£315.2m / RM1.72b)

Kumpulan: B
Pemain yang Menonjol: Cesc Fabregas, Fernando Torres

Terdapat perbezaan besar sebanyak £92.5 milion di antara Belgium dan Sepanyol. Pasukan semasa boleh mengukuhkan status mereka sebagai sampingan yang paling besar dalam sejarah bola sepak antarabangsa dengan memenangi Piala Dunia kedua berturut-turut dan sekali gus kejohanan keempat antarabangsa yang utama.

1. Brazil (£407m / RM2.22b)

Kumpulan:
Pemain yang Menonjol: Neymar, David Luiz

Skuad yang paling mahal adalah skuad negara tuan rumah, Brazil! Kos mencecah RM2.22 bilion, dengan pemain seperti Neymar dan David Luiz dalam skuad. Kos tersebut disebabkan kualiti dan buktinya Brazil memiliki rekod memenangi Piala Dunia sebanyak lima kali , dan mereka baru sahaja memenangi perlawanan pembukaan menentang Croatia. Kami bertaruh untuk Brazil secara rahsia. Bagaimana pula dengan anda?


Sumber : JimatCermat

No comments:

Post a Comment