Friday 13 March 2015

Biografi Mokhtar Dahari


MOKHTAR DAHARI

Allahyarham Datuk Muhammad Mokhtar Dahari! Namanya masih segar dan bugar dalam sejarah bola sepak tanahair. Tentu sahaja, kehebatan lagenda bola sepak yang terkenal dengan gelaran Supermokh itu tidak pernah terhakis dan terkikis dari ingatan para pencinta bola sepak negara.

Walaupun telah lebih 20 tahun beliau meninggal dunia, namun aksi-aksinya di padang pasti kekal terpahat sepanjang zaman. Apa tidaknya, sejarah kegemilangan bola sepak negara yang dicipta oleh beliau dan rakan-rakan seperjuangan merupakan detik-detik yang paling indah dalam bola sepak negara.

Bayangkan,sepanjang mewakili Malaysia di peringkat antarabangsa, Mokhtar Dahari telah mencipta 125 jaringan. Beliau telah mewakili Negara sebanyak 167 kali. Manakala jumlah jaringan gol olehnya dalam Piala Malaysia ialah sebanyak 177 jaringan. Rekod ini merupakan pencapaian terbaik pemain negara dan sehingga ke hari ini tiada lagi pemain yang dapat menyaingi rekodnya ini.

 MEWAKILI SELANGOR.

Mokhtar Dahari merupakan pemain yang amat setia dengan Selangor. Malah,isterinya pernah mendedahkan percubaan pasukan lain yang ingin mendapatkan khidmat beliau, namun Allahyarham tetap kekal bersama Selangor.

“Saya hidup dan mati untuk Selangor.” Kata-kata itu sudah cukup untuk membuktikan kesetiannya kepada pasukan Selangor.

Mokhtar Dahari mula mewakili pasukan Selangor pada tahun 1971, ketika menentang Sarawak di Kuching dalam pertandingan Piala Burnley(sekarang Piala Razak), namun tidak bermain dalam perlawanan tersebut. Sebaliknya, perlawanan pertama beliau adalah ketika menentang Kedah dan kepercayaan ini dibalas Mokhtar dengan menjaringkan gol pertamanya.

Pada Febuari 1972, buat pertama kalinya Mokhtar Dahari beraksi untuk kesebelasan utama pasukan bola sepak Selangor, iaitu ketika perlawanan persahabatan menentang kelab Hitachi dari Jepun.

Pada April 1972, buat pertama kalinya juga Mokhtar bermain dalam perlawanan akhir Piala Malaysia menentang Perak. Namanya terukir gah apabila menjaringkan gol pada minit ke-29, hasil umpanan Rahim Abdullah. Keputusan penuh,Selangor membuahkan hasil buat Mokhtar dan Selangor apabila mengungguli Piala Malaysia dengan kemenangan 3-0.

Sepanjang bersama Selangor, Mokhtar berjaya membantu pasukan tersebut menjulang Piala Malaysia sebanyak 10 kali. Malah pada usia 33 tahun,beliau berjaya muncul sebagai penjaring terbanyak dengan menyumbangkan 12 gol. Selain itu, beliau juga pernah mengetuai Pilihan Selangor menentang Boca Juniors yang diketuai lagenda bola sepak dunia, Diego Maradona.

MEWAKILI MALAYSIA. 

Sepanjang kariernya sebagai pemain bola sepak, Allahyarham telah mewakili Negara sebanyak 167 kali di peringkat antarabangsa. Tidak sekadar itu sahaja, malah Mokhtar telah berjaya meletakkan negara di kedudukan tertinggi pentas bola sepak Asia dan seterusnya membuka mata kuasa bola sepak dunia.

Mokhtar Dahari yang menyarung jersi no 10 ini sememangnya digeruni oleh pemain bola sepak rantau Asia setiap kali bertanding di dalam dan luar negara. Malah ketika berusia 23 tahun, sekitar tahun 1976, Mokhtar diiktiraf oleh Majalah World Star Soccer sebagai penyerang tebaik Asia. Dan, pada tahun yang sama juga beliau dinobatkan sebagai Olahragawan Kebangsaan 1976.

Beliau mula menyarung jersi wakili negara sebanyak saan sejak 1972 dalam Piala Jakartaraya(Piala Kemerdekaan Jakarta). Nama beliau menjadi masyhur setelah menjaringkan dua gol ketika menewaskan gergasi kelab Inggeris, Arsenal dalam satu perlawanan persahabatan pada tahun 1975 di Stadium Merdeka. Keadaan menjadi semakin hangat apabila keesokan harinya tersebar khabar angin yang mengatakan Mokhtar telah bersetuju untuk menerima tawaran daripada pasukan Arsenal untuk bermain dengan mereka.

Pada tahun 1978, dalam satu perlawanan persahabatan menentang Skuad Englad B yang dibimbing oleh Bobby Robson, Mokhtar telah menyelamatkan maruah negara dengan menjaringkan gol penyamaan,1-1. Ketika menentang Kuwait dalam perlawanan akhir Pestabola Merdeka, beliau telah menjaringkan dua gol dalam kemenangan 3-1.

Pada tahun 1974, Mokhtar telah mencipta rekod peribadinya sebagai penjaring gol terbanyak dalam satu perlawanan antarabangsa ketika menentang Filipina di Sukan Asia di Tehran,Iran.

Tahun 1985 merupakan tahun terakhir Mokhtar mewakili Negara. Perlawanan terakhir beliau ialah ketika menentang Korea Selatan pada Pra-kelayakan Piala Dunia di Seoul. Dalam perlawanan ini Malaysia tewas 0-2 dan Mokhtar mengumumkan persaraannya di peringkat antarabangsa.

Sepanjang mewakili Malaysia di peringkat antarabangsa, Mokhtar Dahari telah mencipta 125 jaringan. Beliau telah mewakili Negara sebanyak 167 kali. Manakala jumlah jaringan gol olehnya dalam Piala Malaysia ialah sebanyak 177 jaringan. Rekod ini merupakan pencapaian terbaik pemain negara dan sehingga ke hari ini tiada lagi pemain yang dapat menyaingi rekodnya ini.

Setelah sekian lama menabur jasa dan mengharumkan nama negara dalam arena bola sepak, detik-detik derita akhirnya singgah dalam hidup Mokhtar Dahari. Beliau diserang oleh penyakit ganjil yang menyebabkan beliau tak bermaya dan hilang tenaga. Lebih 60 orang doktor dan pakar perubatan tradisional telah menawarkan diri untuk merawatnya, termasuklah Prof. John Walton dari Hospital Universiti Redcliff Oxford pada tahun 1989. Beliau kemduainnya disahkan menghidap penyakit Mascular Dystrophy dan berlepas ke London untuk rawatan lanjut, namun pulang ke tanah air tanpa sebarang perubahan dan akhirnya belaiu terpaksa berkerusi roda.

Tokoh yang cemeralng, gemilang dan terbilang dalam arena bola sepak negara ini akhirnyamenghembuskan nafasnya yang terakhir pada pukul 8.25 pagi, 11 julai 1991 di Pusat Perubatan Subang .

Berikut adalah biodata ringkas Allahyarham Mokhtar Dahari sebagaimana yang dipaparkan di dalam Pancawarna Mingguan Malaysia, Ahad,03.11.2013.M/S: 2-3.

BIODATA  ALLAHYARHAM MOKHTAR DAHARI.


Tarikh Lahir: 13 November 1953
Tarikh Meninggal : 11 Julai 1991.
Tempat Lahir : Setapak Kuala Lumpur.
Bapa : Dahari Abeng
Ibu : Maimon Sadikin
Pendidikan Awal : Sekolah Kebangsaan Jalan Kuantan (1960-1965) dan Sekolah Victoria Institution(1966-1970).
Pernah bekerja sebagai kerani PKNS Isteri : Tengku Zarina Tengku Ibrahim
Anak : 3 orang anak,iaitu Muhammad Redza, Nur Azera dan Nur Arina.
Kariernya sebagai pemain bola sepak bermula pada tahun 1970 selepas dipilih mewakili Selangor untuk ke pertandingan bola sepak bawah 18 tahun Majlis Sukan Sekolah-Sekolah Malaysia(MSSM). Turut bermain bersama ialah Santokh Singh dan Redzuan Abdullah.
Mula Mewakili Pasukan Selangor pada tahun 1971 untuk Piala Burnley.
Beliau juga pernah mewakili beberapa kelab bola sepak seperti Kelab Sultan Sultan Sulaiman,Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor(PKNS),Talasco dan Kwong Yik Bank(sekarang Bank RHB)

No comments:

Post a Comment